U heeft een oude versie van Adobe Flash Player.
Klik op het plaatje voor een upgrade.

Download Flash Player.

Gezonde voedingsprincipes

 

Eet onbewerkt natuurlijk voedsel.

Eet rundvlees, lam, orgaanvlees, gevogelte en eieren van op de weide rondlopende dieren.

Eet wilde vis (geen kweekvis) en schaaldieren uit onvervuilde wateren.

Eet en drink volvette melkproducten van met gras gevoerde koeien, bij voorkeur rauw of gefermenteerd, zoals onbewerkte yogurt, roomboter, rauwmelkse boerenkaas en verse en zure room.

De aard en samenstelling van traditionele voeding

  • De voeding van gezonde, primitieve en niet-geindustrialiseerde volkeren bevatte geen geraffineerde of anderszins bewerkte voedselsoorten zoals geraffineerde suiker of maisstroop, geen witte bloem of ingeblikt voedsel, geen gepasteuriseerde, gehomogeniseerde afgeroomde melk of melk met een laag vetgehalte; geen geraffineerde of gehydrogeneerde plantaardige oliën, proteinepoeders, kunstmatige vitamines of giftige kleur-, geur- en smaakstoffen.
  • Alle traditionele culturen consumeerden een bron van dierlijke eiwitten en vetten van vis en ander zeevoedsel, water- en landgevogelte, landdieren, eieren, melk en melkproducten, reptielen en insecten. Het hele dier werd opgegeten, spieren, organen, botten en vet.
  • Primitieve voeding bevatte minstens VIER maal zo veel calcium en andere mineralen en TIEN maal zo veel vet oplosbare vitamines van dierlijke vetten (vitamine A, D, E en K) als de gemiddelde moderne voeding.
  • Alle traditionele culturen aten sommige dierlijke producten rauw.
  • Primitieve en traditionele voeding had een hoog enzymengehalte uit rauwe zuivelproducten, rauw vlees en vis, rauwe honing, tropisch fruit, koud geperste oliën, wijnen en ongepasteuriseerd bier en natuurlijk gefermenteerde groente, fruit, dranken, zuivel en vlees.
  • Zaden, granen en noten werden geweekt, gekiemd of gefermenteerd om de natuurlijke anti-voedingsstoffen in dit voedsel te neutraliseren, zoals het fytinezuur, de enzymeremmers en tannines.
  • Het totale vetgehalte van traditionele voeding varieerde van 30 tot 80% en slechts 4% van de calorien kwam uit meervoudig onverzadigde oliën die natuurlijk voorkomen in granen, peulvruchten, noten, vis, dierlijke vetten en groente. Het evenwicht van de calorien uit vet werd voornamelijk gevormd door verzadige en enkelvoudig onverzadigde vetzuren.
  • Traditionele voeding bevatte bijna dezelfde hoeveelheden omega-6 en omega-3 essentiele vetzuren.
  • Alle traditionele dieten bevatten wat zout.
  • Traditionele culturen consumeerden dierlijke botten, gewoonlijk in de vorm van gelatinerijke soepen.
  • Traditionele culturen voorzagen in de gezondheid van toekomstige generaties door te voorzien in speciale voedingsrijke voedselbronnen voor aankomende ouders, zwangere vrouwen en opgroeiende kinderen, door niet te snel opnieuw kinderen te krijgen en door de jongeren de principes van goede voeding te leren.

 

Verward over vetten?

 

De volgende voedingsrijke traditionele vetten hebben gezonde bevolkingsgroepen duizenden jaren lang gevoed:

 

  • roomboter
  • vet van rund en lam
  • spek van varkens
  • kippen-, ganzen- en eendenvet, kokos- en palmvet, sesamolie
  • koudgeperste olijfolie
  • koudgeperste lijnzaadolie
  • visolie

 

De volgende moderne nieuwe vetten kunnen kanker veroorzaken, hart- en vaatziekte, stoornissen in het immuunsysteem, leerstoornissen, groeiproblemen en osteoperose.

 

  • alle geharde of gedeeltelijk geharde oliën en vetten
  • industriëel bewerkte oliën zoals zonnebloem-, mais-, soja-, saffloer-, katoenzaad- en koolzaadolie
  • vet en olie die tot erg hoge temperaturen verhit worden bij bewerking en bakken en frituren

 

Voedingsrichtlijnen

 

  • Eet onbewerkt natuurlijk voedsel.
  • Eet rundvlees, lam, orgaanvlees, gevogelte en eieren van op de weide rondlopende dieren.
  • Eet wilde vis (geen kweekvis) en schaaldieren uit onvervuilde wateren.
  • Eet en drink volvette melkproducten van met gras gevoerde koeien, bij voorkeur rauw of gefermenteerd, zoals onbewerkte yogurt, roomboter, rauwmelkse boerenkaas en verse en zure room.
  • Gebruik rijkelijk dierlijke vettten, in het bijzonder roomboter.
  • Gebruik alleen traditionele vetten en olie inclusief roomboter en ander dierlijk vet, extra virgine olijfolie, koudgeperste sesam-en lijnzaadolie en de tropische oliën, kokos- en palmolie.
  • Neem regelmatig levertraan – 1 theelepel per dag voor volwassenen, ½ theelepel per dag voor kinderen onder de 12 jaar.
  • Eet vers fruit en groente, bij voorkeur biologisch in salades en soepen of licht gebakken met roomboter.
  • Gebruik onbewerkte granen en noten door ze te weken, te kiemen of te fermenteren ter neutralisatie van het fytinezuur en andere anti-voedingsstoffen.
  • Voeg regelmatig gefermenteerde groente, fruit en dranken aan je voeding toe.
  • Maak zelf boullions van de botten van kip, rund, lam of vis en gebruik die vrijelijk in soepen, gerechten en sauzen.
  • Gebruik gefilterd water om te koken of te drinken.
  • Gebruik ongeraffineerd Keltisch zeezout en een varieteit aan kruiden en spijzen ter stimulatie van de eetlust.
  • Maak je eigen saladedressings met rauwe azijn, extra virgine olijfolie en koudgeperste lijnzaadolie.
  • Gebruik natuurlijke zoetmakers met mate, zoals rauwe honing, gedroogd rietsuikersap en steviapoeder.
  • Gebruik alleen ongepasteuriseerde wijn of bier bij de maaltijden en met zeer veel mate.
  • Kook alleen in roestvrij staal, gietijzer, glas of een goede kwaliteit aardewerk.
  • Gebruik alleen natuurlijke supplementen.
  • Zorg voor voldoende slaap, lichaamsbeweging en natuurlijk licht.
  • Denk positieve gedachtes en wees vergevingsgezind.

 

Gevaarlijke voeding

 

  • Eet geen commercieel bewerkt voedsel zoals koekjes, cakes, crackers, kant- en klaarmaaltijden, frisdrank, sausmixen in pakjes, etc. Lees de etiketten!
  • Vermijd alle geraffineerde zoetmakers zoals suiker, dextrose, glucose en fructose.
  • Vermijd witmeelproducten en witte rijst.
  • Vermijd alle geharde of gedeeltelijk geharde vetten en oliën.
  • Vermijd alle plantaardige olie die gemaakt is van soja, zonnebloemen, mais, saffloer, canola of katoenzaad.
  • Gebruik geen meervoudig onverzadigde oliën om in te bakken en braden.
  • Vermijd gefrituurd voedsel, in het bijzonder voedsel dat gebakken is in meervoudig onverzadigde olie of gedeeltelijk geharde olie.
  • Voer geen strikt vegetarisme door (veganisme); dierlijke producten voorzien in vitale voedingsstoffen die niet te vinden zijn in plantaardig voedsel.
  • Vermijd producten die proteinepoeders bevatten omdat deze gewoonlijk kankerverwekkende stoffen bevatten die gevormd worden gedurende het verwerken ervan. De consumptie van eiwit zonder de co-factoren die in de natuur voorkomen kan leiden tot tekorten, in het bijzonder aan de vet-oplosbare vitamines.
  • Vermijd gepasteuriseerde melk; drink geen lang houdbare, ultrapasteuriseerde (UHT) melkproducten, magere of halvolle melk, afgeroomde melk, poedermelk of immitatiemelkproducten.
  • Vermijd eieren uit de legbatterij afkomstig zijn en industrieel gekweekte vlees en vis.
  • Vermijd bewerkte vleesproducten die nitrietzout, ook wel coloroso of E251 genoemd, bevatten.
  • Vermijd ranzige en onjuist bereide zaden, noten en granen die in muesli te vinden zijn, vlug rijzende broodjes en uitgeperste ontbijtgranen, omdat deze de mineralenopname blokkeren en darmproblemen veroorzaken.
  • Vermijd ingeblikt en bespoten of bestraalde fruit en groente. Vermijd genetisch gemodificeerd voedsel, zoals gemodificeerd mais- en aardappelzetmeel.
  • Vermijd kunstmatige voedseladditieven, in het bijzonder de neurotoxines MSG (E621, ve tsin) en aspartaam. De meeste soepen en boullionmixen en commerciele kruidenmixen bevatten MSG, zelfs als het niet rechtstreeks op het etiket staat. Let op omschrijvingen als ‘gistextract’ en ‘specerijen’.
  • Personen die gevoelig zijn voor koffie en soortgelijke substanties zouden koffie, thee en chocolade moeten vermijden.
  • Vermijd aluminium bevattende voedselsoorten zoals commercieel zout, bakpoeder en maagzuurremmers. Gebruik geen aluminium kookpannen of deodoranten die aluminium bevatten.

 

Naar een Nederlandse vertaling gemaakt door Rob Hundscheidt

 

Comments are closed.